Een slechte gewoonte van bestuurders die de motor kan beschadigen. Vooral nu het koud is
De moeilijkste tijd voor auto's is aangebroken. In de late herfst en winter, wanneer de temperaturen dalen tot nul of lager, komen veel problemen naar boven en is het gemakkelijk om pech te krijgen.
De automotor houdt niet van koude temperaturen en veel bestuurders maken het nog erger met hun gedrag. Een van de meer dwaze gewoonten is om scherp te rijden 'in de kou'.
- Wintertemperaturen kunnen problemen veroorzaken met de motor van een auto en tot pech leiden
- Bij het opwarmen van de motor is het aan te raden om te hoge toerentallen te vermijden. Vermijd plotselinge en scherpe manoeuvres en dynamisch accelereren met een koude motor.
- Een juiste bediening en geduld bij koud weer voorkomen motorstoringen.
De winter eist niet alleen zijn tol van bestuurders, maar ook van hun voertuigen. Vooral de motoren, die lawaaieriger kunnen draaien en vatbaarder zijn voor schade bij lage temperaturen.
Het is daarom cruciaal om voorzichtig te zijn in de eerste minuten van het rijden om dure reparaties in de lente te voorkomen. Zelfs bij warm weer is hard rijden vanaf de eerste kilometers van een route een slecht en schadelijk idee, maar in de winter is het des te belangrijker om die gewoonte af te leren.
Het is een eenvoudige route naar de garage en monteurs wrijven zich in de handen. Net als de vulcanisers, die zo'n £200 kunnen vragen voor een simpele wielvervanging. Ondertussen is de vervanging zelf eenvoudig en kun je de moersleutels voor een schijntje kopen.
Een motor koud starten - wat moet je weten?
Bij het starten van een wintermotor is het niet alleen de buitentemperatuur die problemen kan veroorzaken. De olie, die essentieel is voor de smering van de bewegende delen van de motor, verliest zijn vloeibaarheid bij lage temperaturen. Moderne oliën zijn vorstbestendig, maar zelfs die hebben even nodig om de juiste dichtheid te bereiken en de motor optimaal te beschermen.
De motor bereikt zijn bedrijfstemperatuur, een bereik tussen 80 en 100 graden Celsius, op verschillende tijdstippen afhankelijk van het model. Deze tijd kan langer zijn, vooral op winterdagen. Het is goed om te onthouden dat lang stilstaan het opwarmingsproces van de motor niet zal versnellen - rustig rijden is beter. We benadrukken nogmaals dat “rustig” het sleutelwoord is. Vooral tijdens de eerste kilometers.
Hoe rijd ik om mijn motor niet te beschadigen in de winter?
Bij het opwarmen van de motor wordt aanbevolen om bepaalde toerentallen niet te overschrijden - voor een diesel zal dit rond de 2.000 tpm zijn en voor een benzinemotor tot 2.500 tpm. Te hoge toerentallen kunnen leiden tot oververhitting en schade aan belangrijke motoronderdelen, met dure reparaties tot gevolg.
De motor onderhouden is helemaal niet moeilijk. Met een handgeschakelde versnellingsbak moet je gewoon niet te lang naar een hogere versnelling schakelen en het toerental niet te hoog houden tot de motortemperatuur optimaal is. Met een automatische versnellingsbak hebben we hier ook controle over. Je moet gewoon voorkomen dat je het gas hard intrapt. Als je vlot rijdt, weet de automatische transmissie heel goed wat hij moet doen.
Tenzij de verkeers- en veiligheidssituatie het vereist, is het ook de moeite waard om plotselinge en scherpe manoeuvres te vermijden. Vooral dynamisch accelereren. Dit is iets waar een koude motor echt een hekel aan heeft. Af en toe dit soort gedrag kan geen kwaad, maar regelmatig hard rijden in de “kou” is vragen om problemen.
De winter is de slechtste tijd voor een bestuurder en zijn auto
Vergeet niet dat een winterstart extra aandacht en geduld van de bestuurder vraagt. Een juiste werking bij koud weer voorkomt onaangename verrassingen in de vorm van een defecte motor. Laten we dus goed voor onze voertuigen zorgen, vooral wanneer het kwik in de thermometer onder nul zakt.
Belangrijk is dat de meeste wintertips triviaal zijn om uit te voeren. Wachten met harder rijden tot de motor is opgewarmd is geen geheim. Bestuurders moeten gewoon bewust hun gewoonten een beetje veranderen en de motor meer tijd geven.