Dubai chocolade raakt de ketens. Ze moeten de verkoop rantsoeneren
“Dubai chocolate” is een hit geworden op Instagram en TikTok, maar Duitse groothandelaren kunnen de vraag naar een van de hoofdingrediënten van deze lekkernij, pistachecrème, niet bijbenen. Klanten zijn bereid om tot honderden euro's per reep te betalen.
Het idee voor de 'chocoladereep uit Dubai' ontstond in de winkel Fix Dessert Chocolatier in de Verenigde Arabische Emiraten. De beroemde lekkernij wordt verkocht onder de naam 'Can't Get Knafeh of It'. De eerste versie van de chocolade werd gelanceerd in 2021.
Volgens de Duitse website lebensmittelpraxis.de is de originele 'Dubai chocolade' een reep gevuld met pistachecrème met een kenmerkende krokante textuur. Het hoofdingrediënt - pistachecrème - wordt geproduceerd door het Duitse bedrijf JM Posner.
Volgens het portaal heeft een stijging in de vraag naar deze chocolade ervoor gezorgd dat de wekelijkse productie van de crème door JM Posner is vertienvoudigd. Voordat de chocoladegekte in Dubai begon, produceerde JM Posner 600 kg room per week. Nu bedraagt de productie zes ton per week, maar dit is nog steeds niet genoeg om aan de vraag te voldoen.
Daarom heeft het bedrijf beperkingen moeten invoeren op de online verkoop van de room, wat weer heeft geleid tot pogingen tot omkoping. Klanten kunnen meer betalen voor de mogelijkheid om een ingrediënt op basis van pistachenoten uit Sicilië te kopen.
Zelfs honderden euro's per bord
De beroemde trend is ook opgemerkt door Lindt, dat zijn versie van de traktatie op de Duitse markt heeft gebracht. Lindt-plakken worden verkocht voor €15 (ongeveer £65), maar door de enorme vraag verdwijnen voorraden in een mum van tijd en staan er lange rijen voor de winkels.
Dit heeft ook geleid tot het ontstaan van een 'zwarte markt' op internet. Het Duitse portaal meldt dat de prijzen voor Dubai-chocolade van Lindt op online veilingen zoals eBay oplopen tot enkele honderden euro's.
Slecht nieuws voor zoetwarenliefhebbers
Tijdens het herfst- en winterseizoen grijpen consumenten vaker naar producten met een overheersend chocoladegehalte. De verkoop van deze producten stijgt vanaf september tot aan de feestdagen, waardoor de productie moet worden aangepast aan de groeiende vraag. Dit jaar werden producenten geconfronteerd met een grote uitdaging - stijgende cacaoprijzen.
Waarom stijgen de cacaoprijzen? De crisis is vooral te wijten aan productieproblemen in West-Afrika, voornamelijk in Ghana en Ivoorkust. Het gaat onder meer om plantenziekten, verouderende bomen en het feit dat boeren steeds vaker stoppen met het verbouwen van cacao.
Cacao is het hoofdingrediënt van chocolade, dus de stijgingen vertalen zich in duurdere zoete producten. Op dit moment is een reep chocolade ongeveer 15-20 procent duurder dan in 2022 en bijna 40 procent duurder dan in 2019.