NASA wil het vliegtuig van de toekomst maken. Miljarden dollars op het spel
De ontwikkeling van de mensheid vereist niet alleen de ontwikkeling van interessantere en efficiëntere oplossingen voor ons comfort of onze ontwikkeling. Een belangrijk element is ook de zorg voor de planeet, wat vooral in de afgelopen jaren onderwerp nummer 1 is geweest - al was het maar in het geval van transport. We verplaatsen ons steeds meer, we maken veel gebruik van vliegtuigen, en dit brengt grote.... milieukosten.
Daarom wil NASA het vliegtuig van de toekomst ontwikkelen. Het moet een passagiersvliegtuig worden dat gebruikt zal worden om mensen dagelijks te vervoeren, terwijl het een beperkte impact op het milieu heeft, mogelijk zelfs zonder uitstoot. Het doel is niet om onze gewoonten te veranderen, maar om ervoor te zorgen dat deze gewoonten niet schadelijk zijn voor de planeet als zodanig. De uitdaging is groot, maar haalbaar. Het zal echter veel kosten - en iemand zou behoorlijk rijk kunnen worden van het project.
Er is een wedstrijd voor een nieuw vliegtuig
Met de wens om een nieuw vliegtuig te maken, heeft NASA opdracht gegeven voor vijf nieuwe ontwerpstudies als onderdeel van het Advanced Aircraft Concepts for Environmental Sustainability (AACES) 2050 initiatief. Welke organisaties nemen deel aan het initiatief? Dat zijn:
- Boeing's Aurora Flight Sciences
- Electra
- Georgia Instituut voor Technologie
- JetZero
- Pratt & Whitney
De lijst toont dus zowel een mix van langdurige ervaring in de lucht- en ruimtevaart (bijv. Pratt & Whitney) als een start-up benadering, dankzij de betrokkenheid van JetZero.
Via initiatieven zoals AACES kan NASA een breed scala aan perspectieven aanboren over hoe de efficiëntie van vliegtuigen verder kan worden verbeterd, de impact van de luchtvaart op het milieu kan worden verminderd en het technologische concurrentievermogen van de VS in de jaren 2040, 2050 en daarna kan worden verbeterd.
Bob Pearce, NASA associate administrator voor het Aeronautics Research Mission Directorate
De door NASA gesponsorde onderzoeksprijzen bedragen meer dan $11 miljard. We hebben het dus over een grote investering die een revolutie teweeg kan brengen in het luchtvervoer in de komende decennia. En waar richten de onderzoekers en wetenschappers zich op? Er zijn verschillende belangrijke gebieden.
Brandstof en meer
De visie van het vliegtuig van de toekomst zal bestaan uit innovaties op verschillende gebieden. Eén daarvan is brandstof. Moderne machines moeten worden aangedreven door efficiënte en milieuvriendelijke brandstof die tijdens de verbranding een hoge efficiëntie kan leveren en tegelijkertijd aanzienlijk minder vervuiling in de atmosfeer achterlaat dan de stoffen die momenteel worden gebruikt.
Soortgelijke wijzigingen zullen van toepassing zijn op het ontwerp van de rompen. Er wordt verwacht dateen betere aerodynamica ervoor zal zorgen dat er minder energie nodig is om de machine voort te bewegen. Dit is een interessant gebied - kan het huidige ontwerp van vliegtuigen nog verbeterd worden? Dit is de vraag die de deelnemers aan de NASA-projecten zullen proberen te beantwoorden.
De geselecteerde voorstellen komen van verschillende organisaties en zullen een spannende en brede verkenning van vliegtuigscenario's, -technologieën en -concepten opleveren die de luchtvaart dichter bij haar transformationele duurzaamheidsdoelen zullen brengen.
Nateri Madavan, directeur van NASA's Advanced Air Vehicles Program
De concepten die worden ontworpen zullen naar verwachting binnen de komende 25 jaar in gebruik worden genomen. Dit betekent dat er nog tijdens ons leven - misschien zelfs vanaf onze thuisluchthavens - compleet andere vliegtuigen zullen opstijgen.